Poradnik Petenta HR-owcabazawiedzy24.pl

Poradnik Petenta HR-owca



Wprowadzenie


Przygotowywanie się

Czy doświadczony prawnik wkroczyłby na salę sądową w dniu ważnej sprawy bez rozważenia każdego aspektu sprawy? Czy zawodowy alpinista przybyłby do Katmandu bez prowiantu i map Mount Everest? Nie. Jeśli chcesz poruszyć sąd lub wejść na szczyt, musisz przygotować się na wielką imprezę. To samo dotyczy rozmowy kwalifikacyjnej. Przygotowanie jest istotną częścią procesu rozmowy kwalifikacyjnej i łatwo ją przeoczyć lub zmienić. Według sondaży większość kandydatów do pracy spędza mniej niż godzinę na przygotowaniach do rozmowy kwalifikacyjnej. Nikt nie zmusi Cię do przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej, a już najmniej ze wszystkich osób, które będą zadawać pytania, więc to od Ciebie zależy, czy przygotujesz się samodzielnie. Nieprzygotowani rozmówcy często udzielają słabych wywiadów. Jednym z największych błędów, jakie ludzie popełniają, jest przychodzenie bez planu. Nie wiedzą, dlaczego chcą tej pracy, nie wiedzą nic o wyjątkowych mocnych stronach firmy ani o tym, dlaczego będą pasować. Chętnie i niewiele więcej. Jest o wiele bardziej imponujące, jeśli dużo przemyślą, czego chcą od danej sytuacji i co mają do zaoferowania, zanim się pojawią . Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, wyświadczysz sobie przysługę. Pamiętaj: więcej czasu spędzonego na przygotowaniach to mniejszy niepokój w dniu rozmowy kwalifikacyjnej. To ulga, gdy masz coś ważnego do powiedzenia, przekonywujące pytanie w swoim języku, zbiór historii podkreślających określone elementy twoich niezwykłych kompetencji, kiedy ankieter spogląda na Ciebie z wyczekiwaniem i teraz Twoja kolej. Oprócz złagodzenia stresu przed rozmową, przygotowanie się ma kilka innych zalet:

•  Pokazuje ankieterowi, że na tyle zależy Ci na stanowisku, firmie i branży, aby zbadać jej obecny stan i przyszłość.
•  Sugeruje, że po zatrudnieniu Twoje przygotowanie do spotkań i zadań będzie równie solidne.
•  Okazuje szacunek dla ankietera i firmy, w której pracuje.
•  Zapewnia tobie i ankieterowi więcej okazji do przeprowadzenia znaczącej rozmowy, w której można znaleźć wspólny język.
Badania

Badania są istotnym narzędziem przygotowawczym. Z biegiem czasu firmy, podobnie jak kraje, rozwijają odrębne kultury i języki wewnętrzne. W niektórych przypadkach język korporacji lub branży może stać się tak wyspecjalizowany, że osoba z zewnątrz będzie miała problem ze zrozumieniem go. Kandydat do pracy, który nauczy się żargonu organizacji na tyle dobrze, by mówić nim podczas rozmowy kwalifikacyjnej, może po prostu, jak dawno zaginiony krewny, zostać objęty okrzykiem "On jest jednym z nas!" i witany w owczarni. Gdzie ktoś może znaleźć tego rodzaju wiedzę wewnętrzną?. Innymi przyjaznymi dla użytkownika, choć bardziej przyjaznymi dla firm, źródłami informacji są pakiety przygotowane dla akcjonariuszy firmy. Każdy makler wyśle Ci te dokumenty, pod warunkiem, że zapewnisz go o swoim zainteresowaniu zakupem któregoś dnia za ich pośrednictwem. Biuro ds. Zasobów ludzkich, skarbu lub public relations firmy z przyjemnością prześle Ci roczny raport (który będzie zawierał raport finansowy, marketingowy i produktowy firmy), prospekt (zawierający listę dyrektorów generalnych i głównych graczy), lub raport 10K (który zawiera historyczne i finansowe informacje o firmie). Magazyny branżowe (lub "the trade") branżowe mogą informować Cię o bieżących wydarzeniach, rekrutacjach i zwolnieniach, trendach i innych istotnych kwestiach. Biblioteki, centra kariery i strony internetowe również mogą być cennymi miejscami gromadzenia informacji. Spędzenie dnia w bibliotece to szczególnie dobry sposób na rozpoczęcie poszukiwania pracy, jeśli dopiero zaczynasz. Być może najbardziej bezpośrednim sposobem na to, by naprawdę schudnąć w firmie, jest rozmowa z kimś, kto tam pracuje. Rozmowa z kimś na stanowisku podobnym do tego, które Cię interesuje, może dać ci istotny wgląd w sposób działania firmy i zdemaskować niektóre szczury w jej piwnicy - lub w pomieszczeniach kierowniczych. Jeśli nie znasz nikogo, kto miał doświadczenie w firmie, możesz zapytać, czy masz jakieś mniej oczywiste powiązania z branżą lub dziedziną równoległą. Podobnie jak w innych obszarach poszukiwania pracy, dobrze jest potraktować swoje przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej jako pracę. Możesz na przykład chcieć zachować notatnik do obserwacji firm, z którymi rozmawiałeś. Możesz też zebrać informacje zebrane w folderze z wywiadami. To nie tylko da ci trochę praktyki - rozgrzewkę w umiejętnościach organizacyjnych ważnych w każdej pracy - ale także pomoże ci skupić się i potraktować proces przygotowań nieco poważniej. Niektóre szczególnie ważne rzeczy do zapamiętania to nazwy, numery i rozszerzenia wszelkich kontaktów, z którymi rozmawiałeś, daty i godziny tych kontaktów, listy powodów, dla których interesujesz się daną organizacją oraz potencjalne przeszkody lub wady związane z firmą.

Przejrzyj swoje CV

Przed rozmową kwalifikacyjną prawdopodobnie będzie jedyną rzeczą, o której wie o tobie osoba przeprowadzająca rozmowę. W większości przypadków, ktokolwiek będzie z Tobą rozmawiał, będzie miał to CV pod ręką, a może nawet zapamiętał jego kluczowe elementy, dlatego ważne jest, abyś dokładnie zapoznał się z tym, co napisałeś. Poświęć trochę czasu, aby przyjrzeć się temu, co zrobiłeś i zobaczyć, jak to zostało przedstawione. Jeśli nie aktualizowałeś swojego CV od jakiegoś czasu, możesz odkryć poważne zaniedbania. Może opuściłeś ważne doświadczenie, a może zapomniałeś o doświadczeniu, które może zająć centralne miejsce podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jeśli nie pamiętasz czegoś ze swojego CV, ankieter może pomyśleć, że kłamiesz. Sprawdź daty poprzednich miejsc pracy pod kątem luk, o wyjaśnienie których możesz zostać poproszony. Jeśli szukałeś ostatniego żywego niedźwiedzia grizzly w Arizonie przez te kilka miesięcy, kiedy nie pracowałeś, poświęć trochę czasu na zastanowienie się, jak możesz to wykorzystać w wywiadzie. Te umiejętności śledzenia mogą na przykład świadczyć o Twojej pasji, odwadze i wytrwałości. Co równie ważne, to niecodzienne doświadczenie może pomóc ci nawiązać kontakt z osobą prowadzącą rozmowę i dać jej wgląd w twoją postać. Rozważ odgrywanie ról, przeglądając swoje CV. Spróbuj wyjść poza siebie i przyjrzyj się swojemu CV hiperkrytycznie, jak pracodawca chcący zatrudnić Ciebie. Na podstawie swojego CV spróbuj wyobrazić sobie pytania, które zadasz sobie i powody, dla których nie zatrudniasz siebie. Kiedy już wyobrazisz sobie na papierze uprzedzenia, jakie ta osoba prawdopodobnie ma na temat ciebie, zanim ją spotkasz, możesz wymyślić skuteczny plan przekraczania tych oczekiwań twarzą w twarz. Ponieważ komputery odgrywają tak istotną rolę w miejscu pracy, przed rozmową kwalifikacyjną warto dokładnie sprawdzić, które programy są Ci znane. Jeśli masz doświadczenie z którymkolwiek z programów używanych przez firmę, możesz natychmiast wywrzeć pozytywny wpływ na organizację. Jeśli jesteś szczególnie ambitny, możesz dać sobie przewagę nad komputerem, sprawdzając, jakich programów używa firma i zapoznając się z nimi przed rozmową kwalifikacyjną.

Przygotowanie emocjonalne

Nawet jeśli stałeś się chodzącą księgą faktów i liczb, programów komputerowych i żargonu branżowego, możesz nie zrobić dobrego wrażenia, jeśli nie jesteś emocjonalnie przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej. W szalonym pośpiechu, aby zrobić wszystko, co musisz zrobić, aby znaleźć pracę, możesz nie poświęcić czasu, aby zadać sobie pytanie, jak naprawdę się czujesz w tej pracy. Rozmowa kwalifikacyjna jest dla Ciebie zarówno forum, na którym możesz dowiedzieć się, czy firma i stanowisko odpowiadają Twoim potrzebom, jak i dla firmy, aby dowiedzieć się, czy jesteś dla nich odpowiedni. Być może będziesz musiał zrezygnować z niektórych aspektów swojej wymarzonej pracy, ale celem jest poświęcenie jak najmniejszej ilości ofiar. Czego chcesz od pracy? W czym jesteś dobry? Za co ludzie cię chwalą? W idealnej sytuacji ankieter i rozmówca są w równym stopniu zainteresowani znalezieniem idealnego dopasowania. Uważaj na siebie. Zadawaj trudne pytania dotyczące warunków pracy, wad i słabych punktów. Zadane taktownie i poparte badaniami dobrze ukierunkowane pytania tego rodzaju nie urazi odpowiedzialnego ankietera. W końcu szczęśliwy pracownik będzie bardziej produktywny niż ktoś, kto nienawidzi swojej pracy. Ale jeśli wybierzesz nierozsądnie za pierwszym razem, nie martw się - praca nie jest już wieczna. W dzisiejszych czasach ludzie zmieniają karierę mniej więcej tak często, jak ich fryzury. Są szanse, że nawet osoba, która przeprowadzi z tobą wywiad, jeśli nie mieszkała w jaskini ze ślepymi rybami, zrozumie, że prawdopodobnie nie będziesz z firmą do końca życia. Dawno minęły czasy "człowieka firmy" z lat 50., który zapisał się po college'u i pozostał aż do przejścia na emeryturę. Niemniej jednak właściwy wybór pracy i kariery za pierwszym razem oszczędza dużo czasu i niepokoju. Oto kilka pytań, na które zechcesz odpowiedzieć samodzielnie przed rozmową lub w jej trakcie, aby uniknąć znalezienia się w złym miejscu:

Jakie są godziny?
Jeśli twoje badania jeszcze tego nie ujawniły, powinieneś zapytać, czy oferta pracy oferowana jako 40 godzin tygodniowo naprawdę zajmuje 50 lub 60 godzin tygodniowo, czy więcej. Masz prawo wiedzieć, ile będziesz pracować i powinieneś się chronić, pytając w rozmowie kwalifikacyjnej, czy jest to naprawdę praca na 40 godzin tygodniowo. Ankieterzy powinni być z tobą szczerzy w tej kwestii; to informacje, które musisz znać, aby podjąć dobrą decyzję. Jeśli masz zamiar być zmuszony do pracy codziennie od dziewiątej do dziewiątej, może to nie być dla Ciebie tego warte.

Zapłata?
Pamiętaj, że nadmierna gorliwość w pytaniu o wynagrodzenie może sprawić, że będziesz wyglądać nieprofesjonalnie. Pytanie o wynagrodzenie podczas rozmowy telefonicznej, aby umówić się na rozmowę kwalifikacyjną, to zły pomysł. Najlepszą porą, aby zapytać o wynagrodzenie, jest znalezienie pracy, ale przed przyjęciem. Nawet jeśli pieniądze są Twoją główną motywacją, zaczekaj do końca rozmowy kwalifikacyjnej, aby zadawać pytania dotyczące pieniędzy. Jednak wynagrodzenie i inne świadczenia są ważne. Zanim pójdziesz na rozmowę kwalifikacyjną, zastanów się, ile musisz zarabiać, aby żyć wygodnie i ile Twoim zdaniem zasługujesz na to, biorąc pod uwagę obowiązki i kwalifikacje.

Jaki rodzaj pracy będę wykonywać?
Przed pójściem na rozmowę kwalifikacyjną zastanów się, jakie środowisko pracy najbardziej Ci odpowiada. Jak widzieliśmy wcześniej, różne korporacje mają różne postawy. Atmosfera na parkiecie nowojorskiej giełdy jest zupełnie inna niż w bibliotece publicznej w małym miasteczku. Niektóre prace wymagają pracy z zespołem w celu wytworzenia produktu końcowego, podczas gdy w innych będziesz pracować w samotności. Twoim obowiązkiem jest znalezienie najbardziej odpowiedniego dla siebie środowiska.

Jak długo tu będę?
Przed rozmową zechcesz również pomyśleć o swoim zaangażowaniu w pracę. Osoba przeprowadzająca rozmowę będzie się martwić, jak długo będziesz w stanie z nimi zostać. Szukasz wakacyjnej pracy między semestrami, na półroczny staż, trzymiesięczny staż lub ścieżkę kariery na całe życie? Rozpoczynając karierę, weź pod uwagę, że wszystko poniżej roku nie stanowi ważnego doświadczenia zawodowego dla niektórych pracodawców. W przypadku wielu zawodów potrzeba sześciu miesięcy, aby nabrać tempa.

Czy są ściany?
Przystępując na rozmowę kwalifikacyjną, zwracaj uwagę na środowisko pracy, zarówno fizyczne, jak i ludzkie. Zwróć uwagę na sposób, w jaki firma wykonuje swoją pracę. Wyobraź sobie, że codziennie wchodzisz do tego budynku. Czy ludzie w biurze noszą Armaniego lub Levisa, DKNY lub Dickies? Czy tłoczą się w kabinach, czy też odpoczywają w luksusowych, dobrze wyposażonych biurach? Czy zdarza się, że zdarza się, że "widzisz mecz zeszłej nocy, Joe?" czuć się w tym miejscu? Czy pracownicy wydają się szczęśliwi, czy też wędrują po biurze jak zombie? Czy na dywanie są plamy, ciekawa grafika na ścianach? Jeśli potraktujesz rozmowę kwalifikacyjną jako okazję do zebrania jak największej ilości informacji o firmie, będziesz mieć wiele czynników do przeanalizowania, kiedy nadejdzie czas na podjęcie decyzji.

Czy nadal będę mógł kupić świeże bułeczki?
Przed rozmową kwalifikacyjną powinieneś umocnić swoje uczucia na temat tego, gdzie chcesz mieszkać i jak elastyczny jesteś w kwestii relokacji. Wiele osób chętnie podjąłoby przeciętną pracę w Aspen lub Bermudach zamiast fantastycznej pracy w Mayberry. To od Ciebie zależy, jak ważne jest dla Ciebie miejsce. Czy potrzebujesz stymulacji dużego miasta, czy może bardziej cieszysz się, siedząc na werandzie i słuchając świerszczy w piątkowy wieczór? W najbardziej konkurencyjnych zawodach może być konieczne poświęcenie miejsca, aby w ogóle zdobyć jakąkolwiek pozycję. Na przykład w zaciekłych konkursach o pracę w środowisku akademickim może być konieczne podjęcie pracy w Mayberry Tech, aby rozpocząć karierę.

Duża ryba w małym stawie czy trybik w maszynie?
W jakiej firmie chcesz pracować? Czy poczujesz się bardziej komfortowo jako wybitny gracz w biurze, w którym wszyscy się znają, czy jako pojedynczy, stosunkowo niezauważalny trybik w ogromnej korporacyjnej maszynie? Mniejsze firmy częściej oferują elastyczne godziny pracy i politykę urlopową i mogą oferować więcej możliwości bezpośredniego, zróżnicowanego i merytorycznego zaangażowania. Ponadto mniejsza firma może być firmą rozwijającą się. Prowadzenie firmy w miarę jej rozwoju, obserwowanie i uczestnictwo w kształtowaniu jej kultury i żargonu może być ekscytujące. Mniejsze firmy również rzadziej cierpią z powodu uciążliwej biurokracji, więc Twoje pomysły mają większe szanse na natychmiastową realizację. Z tego samego powodu trudno jest się ukryć w małej firmie. Wkrótce wszyscy się zorientują, jeśli nie produkujecie. Może być ci trudniej wyjechać na wakacje, a nawet na długi obiad. Małe firmy również zwykle płacą mniej i nie mogą zaoferować korzyści większej firmy. Szczególnie w tych szalonych czasach konsolidacji są one nieco bardziej podatne na wykup i bankructwo niż duża, ugruntowana działalność. Z drugiej strony firmy z listy Fortune 500 zazwyczaj mogą sobie pozwolić na wyższe pensje niż mniejsze firmy. Oferują również bardziej wszechstronne korzyści i mogą oferować szerszy zakres potencjału miejsca do życia. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej pracownicy małych firm rozumieją, że nie są rozpoznawalni w większych miejscowościach i nie oczekują, że będziesz o nich wiedział tyle. Dlatego jest to szczególnie dobry pomysł podczas rozmowy kwalifikacyjnej z mniejszą firmą, aby dowiedzieć się, kim są i czym się zajmują. Upewnij się, że dokładnie sprawdziłeś ich witrynę internetową, jeśli taką mają. Przynajmniej zbadaj branżę, w którą zaangażowana jest firma, jeśli nie możesz znaleźć nic bardziej szczegółowego. Aby pomóc Ci określić, jaka praca jest idealna, opracowaliśmy test, który pomoże Ci się zastanowić, jak to zrobić myślisz o potencjalnej pracy. Najpierw odpowiedz na część quizu "Praca w ogóle", w której zostaniesz zapytany, czego oczekujesz od swojej idealnej pracy. Następnie ponownie rozwiąż quiz w sekcji "Konkretne stanowisko" w oparciu o konkretne stanowisko, do którego się wybierasz. Po wpisaniu wszystkich liczb odejmij szczegółowe od ogólnej oceny pracy. Podobnie jak w golfie, celem jest uzyskanie jak najniższego wyniku.

Kontrolowanie drżenia i napięcia

Perspektywa siedzenia samotnie w pokoju z nieznajomym i mówienia o sobie może być przerażająca. Z pewnością nie chcesz, aby stres cię przytłoczył. Jeśli pod koniec wywiadu najsilniejszym wrażeniem osoby przeprowadzającej rozmowę kwalifikacyjną jest pot na twoich czole, drżenie głosu i drżenie kończyn, to masz kłopoty. Oto jak spojrzeć na sprawy z odpowiedniej perspektywy. Zapamiętaj:

•  Ktoś w organizacji cię lubi i uważa, że masz szansę wnieść swój wkład. Nie zostałeś wezwany na tortury - masz prawdziwą szansę na zatrudnienie.
•  Jeśli ta rozmowa się nie powiedzie, odbędzie się kolejna. Jest tam wiele miejsc pracy.
•  Każde doświadczenie związane z rozmową kwalifikacyjną przygotuje Cię do lepszych wyników w następnej.
•  Osoba siedząca naprzeciwko Ciebie siedziała kiedyś na gorącym siedzeniu, tak jak Ty, i przeżyła i dostała pracę, mimo że jej głos trochę drżał, a kolana lekko stukane. Wszyscy przeszli przez sytuację i wiedzą , jak to jest.
•  Tak jak wszyscy inni, osoba przeprowadzająca z Tobą rozmowę ma przyjaciół i przypadkowych znajomych, z którymi spędza czas. Nie zawsze są tak formalne. Spróbuj nawiązać kontakt ze swoim rozmówcą na poziomie ludzkim, nie bądź zbyt głupkowaty i nieformalny.

Rozmowa kwalifikacyjna

Artyści uczą się u mistrzów, profesjonalne drużyny sportowe grają w bójki, a aktorzy przeprowadzają próby generalne. Praktyka tworzy (miejmy nadzieję, dobre) nawyki, sprawia, że ruchy są instynktowne, zamieniają decyzje w natychmiastowe reakcje. W przypadku czegoś, co może zmienić życie, jak wywiad, pozostaw jak najmniej przypadkowi, przeprowadzając jedną lub więcej wywiadów próbnych. Z pewnością nie możesz napisać scenariusza dla swojego ankietera (czy nie byłoby wspaniale, gdybyś mógł?), Ale możesz przygotować się do rozmowy w taki sam sposób, jak uczyłbyś się do testu. Potraktuj rozmowę kwalifikacyjną jako próbę generalną, możliwie najbardziej zbliżoną do rzeczywistości. Rozmowa kwalifikacyjna jest zazwyczaj o kilka odcieni bardziej formalna niż zwykła interakcja. Powinieneś sprawić, by rozmowa kwalifikacyjna odzwierciedlała tę formalność. Jeśli masz zamiar założyć garnitur na prawdziwą rozmowę kwalifikacyjną, powinieneś również założyć garnitur na praktykę. Jeśli masz zamiar założyć aksamitne figi, pomarańczową perukę, blezer ze strasem i duże okulary przeciwsłoneczne w kolorze groszkowozielonym, noś je podczas ćwiczeń. Umów się na spotkanie z pozorowaną osobą prowadzącą rozmowę w neutralnej przestrzeni, najlepiej w biurze, o określonej godzinie. Ktokolwiek gra twojego ankietera, powinien pozostać w charakterze przez cały wywiad, bez względu na to, jak kuszące może być złamanie żartu lub zadanie głupiego pytania. (Wiele uniwersytetów oferuje symulowane sesje rozmów kwalifikacyjnych dla studentów i absolwenci, a niektóre profesjonalne kluby też to zrobią.) Natychmiast po próbnej rozmowie porozmawiaj o swoim występie. (W przypadku niektórych próbnych wywiadów rozmowa jest nagrywana i odtwarzana, co może być pomocne). Rozpocznij od obserwacji fizycznych i przejdź do treści swoich odpowiedzi. Możesz być zdumiony tym, co zauważy w tobie obiektywny obserwator - rzeczy, o których nigdy nie zdawałeś sobie sprawy, że robisz, takie jak przesuwanie paznokciami po nogawkach spodni, zabawa płatkiem ucha lub ciągłe wytrząsanie włosów z twarzy, gdy ich nie ma. zaczynać się. I pamiętaj, te dziwactwa często nasilają się wraz ze zdenerwowaniem. Ogólnie pamiętaj, aby podczas rozmowy kwalifikacyjnej trzymać ręce poniżej ramion. Drapię się po szyi, bawię się włosami - wszystkie rozpraszające małe tiki, które powinieneś kontrolować. Rozmowa kwalifikacyjna jest również dobrym miejscem do monitorowania i dostosowywania głośności oraz szybkości mowy. Nie musisz się powtarzać ani zmuszać ankietera do zakrywania uszu, kiedy cała siła nerwów staje za twoim głosem i wyrzucasz te odpowiedzi z taką głośnością, która przeraża nawet ciebie.

Radzenie sobie z lękiem

Szkoda byłoby pozwolić, aby coś tak nieistotnego i krótkotrwałego jak atak nerwów ukrywało twoje zwycięskie atrybuty. Oto kilka wskazówek, dzięki którym nerwowe tiki i inne niedoskonałości nie będą przeszkadzać w przeprowadzeniu najlepszej rozmowy kwalifikacyjnej w historii.

•  Jeśli martwisz się o część garderoby w swoim zespole podczas wywiadu - może krawat z nagą damą jest trochę pikantny i jesteś na płocie - zmień to. Oprócz pozytywnego zaimponowania rozmówcy, Twoje ubrania powinny jedynie wspierać i wzmacniać pewność siebie i wygodę inteligentnej, wrażliwej istoty, która je nosi.
•  Podczas rozmowy będziesz chciał wyglądać schludnie, schludnie i dobrze skomponowany. Zawsze powinieneś nosić garnitur. Nawet jeśli miejsce pracy, w którym składasz podanie, jest służbowe (lub w ogóle nie obowiązuje tam dress code). Nawet jeśli osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną powie Ci, że nie musisz nosić garnituru. Zawsze lepiej jest przesadzić niż ubrać bieliznę. Trzymaj się konserwatywnego granatu, szarości lub czerni. Kobiety, zakładaj rajstopy i buty z zakrytymi palcami.
•  Jeśli jakiś brak w CV Cię niepokoi, nie zajmuj się nim i pozwól mu zatopić się na duchu. Pomyśl o tym braku i jak to wyjaśnisz, zanim pójdziesz na rozmowę kwalifikacyjną. Jest tam, więc zajmij się tym i idź dalej. Pamiętaj, że mimo tej wady zgodzili się na rozmowę kwalifikacyjną, więc nie może to być przeszkodą. Jeśli istnieje sposób, aby nadać temu pozytywny charakter, nie czyniąc go elementem wywiadu, zaplanuj krótką, ale słodką odpowiedź.
•  W dniu rozmowy ćwiczenia oddechowe mogą pomóc Ci się zrelaksować i skupić energię. Zamknij oczy, wyobraź sobie spokojne miejsce. Lub wyobraź sobie siebie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Oto kolejny: umieść język w górnej części ust tuż za zębami, a następnie oddychaj szybko i mocno przez nos tak długo, jak to możliwe. Jeśli będziesz się do tego zmuszać, a następnie ponownie głęboko wdychasz przez usta, powinieneś czuć się naładowany energią.
•  Weź długopis do wywiadu z tobą i wyciśnij do niego cały stres. Nie gryź go.
•  Przynieś blok papieru do robienia notatek.
•  Noś teczkę lub skórzaną teczkę.
•  Kobiety: kup dodatkowe rajstopy na wypadek, gdyby para, którą zamierzasz nosić rano w dniu rozmowy kwalifikacyjnej, miała rozdarcia.

T-minus 24 godziny

Upewnij się, że w noc poprzedzającą rozmowę masz dużo snu. Zanim wejdziesz, upewnij się, że masz dużo do jedzenia i picia - najlepiej pożywienie dla mózgu, takie jak owoce, warzywa i błonnik - ale przynajmniej zjedz coś, abyś działał na najwyższym poziomie myślenia i koordynacji. Dobrym pomysłem jest też zjedzenie posiłku przed przebraniem się na rozmowę kwalifikacyjną. Nie chcesz rozpylać sosu do spaghetti na białej koszuli ani kapać soku winogronowego na jedyny czysty garnitur. Dla własnego spokoju wejdź na stronę z rozmowami kwalifikacyjnymi wcześnie. Daj sobie 30 do 45 minut. Ostatnią rzeczą, jakiej pragniesz, jest rozpoczęcie rozmowy od przeprosin za spóźnienie. Jeśli możesz, idź do budynku dzień przed rozmową kwalifikacyjną i zbadaj ją. Zobacz, ile czasu zajmie Ci dotarcie na miejsce i następnego dnia daj sobie więcej niż wystarczająco dużo czasu. Nawet jeśli dzień wcześniej nie możesz wykonać biegu próbnego, daj sobie wystarczająco dużo luzu, aby podejść do drzwi i odejść. Spędzaj czas w samochodzie i słuchaj relaksujących melodii. Wybierz się na spacer po okolicy lub znajdź uspokajające miejsce na zaczekanie. kura wchodzi do biura około 10 minut wcześniej. Gdy jesteś w biurze, traktuj wszystkich, których spotkasz z szacunkiem i uprzejmością. Nie lekceważ recepcjonistki. Przedstaw się i podaj imię i nazwisko osoby, z którą chcesz się spotkać, oraz godzinę spotkania. Biegnij do łazienki i sprawdź się. Upewnij się, że w bucie nie ma papieru toaletowego. Następnie usiądź. Nie zaczynaj niczego jeść. Udawaj, że czytasz literaturę firmową. Czekaj.

Na rozmowie kwalifikacyjnej

Spotkanie i pogawędka

Jeśli jesteś na tyle dorosły, by ubiegać się o pracę wymagającą poważnej rozmowy kwalifikacyjnej, prawdopodobnie spotkałeś w swoim życiu wiele osób. Rozszerz te umiejętności społeczne na ludzi w biurze. Utrzymuj stały kontakt wzrokowy i mocny uścisk dłoni. Ta sprawdzona kombinacja powitania oznacza siłę, pewność siebie, kompetencje i uczciwość. Rozważ alternatywę: rozczochrane oczy i bezwładny uścisk dłoni. Po wstępnym spotkaniu i spacerze z powrotem do pokoju przesłuchań rozpoczyna się kolejna faza rozmowy - small talk. Rozmowa kwalifikacyjna nie rozpoczęła się oficjalnie, ale nie popełnij błędu: oceniana jest Twoja umiejętność mówienia o pogodzie. W rzeczywistości tematem rozmowy może być pogoda, krótka dyskusja na temat ostatniego szaleństwa w mediach, gra zeszłej nocy, runda lub dwie gry o imionach i geografii. Krótka rozmowa ma cię odprężyć, więc pozwól sobie na odprężenie. Pamiętaj jednak, że nadal uczestniczysz w wywiadzie i wszystko, co powiesz, może zostać użyte przeciwko tobie w procesie decyzyjnym. Odpowiadaj krótko, szczerze, dyplomatycznie i taktownie na pytania typu small talk. Bądź dowcipny, ale nie obsceniczny ani klaunowy.

Główne wydarzenie

W pewnym momencie ankieter przejdzie do sedna sprawy i zacznie zadawać pytania dotyczące pracy i Twojej zdolności do jej wykonywania. Często te pytania będą następować po opisie dostępnej pracy oraz wyjaśnieniu firmy i tego, czym się zajmuje. Często przejście od małej sesji do poważniejszej części wywiadu będzie oznaczone opisem tego, co robi firma. Osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną może zapytać Cię, co wiesz o firmie, a po udzieleniu odpowiedzi (wnikliwej i szczegółowej, dzięki obszernym badaniom), osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną opowie o firmie, pracy, branży, planach na przyszłość. To dobry czas, aby zademonstrować swoje umiejętności słuchania. Pokaż, że słuchasz i jesteś zainteresowany, i zwróć uwagę na to, co mówią. Zrób notatki w notatniku, który pamiętałeś ze sobą.

Skupienie

Zanim cokolwiek zostanie powiedziane, pomocne może być tutaj udzielenie uniwersalnego bromku do przesłuchania: pamiętaj, aby się skupić. Gdy rozpocznie się środkowa, merytoryczna część rozmowy kwalifikacyjnej, osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną jest zainteresowana przede wszystkim Twoimi wynikami w przeszłości i być może osiągnięciami życiowymi w takim zakresie, w jakim odnoszą się one do otwartej pracy. Chce wiedzieć, jak Twoje doświadczenie i osobowość przełożą się na dostępną pracę. Na przykład, kiedy ankieter mówi "Opowiedz mi o sobie", jest zainteresowany twoimi doświadczeniami zawodowymi, a nie faktem, że urodziłeś się w najgłębszym lutym, kiedy księżyc słabnął, a mróz zasłaniał szybę. Twój ankieter nie będzie myślał tylko o tym, czy będziesz w stanie wykonać tę pracę. (Nie oznacza to, że powinieneś oczyścić się z wszelkiej osobowości - dobrze jest wspomnieć, że lubisz łowić pod lodem - ale powinieneś mieć oko na przekazywanie swojej przydatności do pracy). Podczas rozmowy powinieneś zachowywać się jak bokser na ringu. Chcesz zadać jak najwięcej merytorycznych ciosów. Chcesz, aby każda odpowiedź się liczyła. Jeśli poświęcasz dużo czasu i energii na fałszywe ciosy - stwierdzenia, które nie koncentrują się na pracy i dlaczego jesteś dobrą osobą, aby ją wypełnić - osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną zdecyduje, że marnujesz czas. Jeśli czujesz, że odchodzisz od tematu i mówisz o czymś, co nie jest naprawdę istotne, możesz o tym wspomnieć. Twój ankieter z pewnością doceni fakt, że się opanowałeś - świadczy to o kontroli, dojrzałości, zrozumieniu wyników finansowych i dobrze rozwiniętych umiejętnościach komunikacyjnych.

Uczciwość

Wszelkie kłamstwa, które powiesz o swoim pochodzeniu i osiągnięciach, wrócą, by cię prześladować. Podobnie, jeśli nie jesteś doświadczonym aktorem, wszelkie afekty w postawie lub sposobie zachowania zostaną wykryte przez doświadczonego ankietera. Sytuacje podczas rozmowy kwalifikacyjnej są wystarczająco stresujące; nie musisz dodawać metody działającej do miksu. Bądź uczciwy, nie rozpamiętując swoich słabości. Bądź najlepszą wersją siebie. Doświadczeni ankieterzy docenią Twoją szczerość. Będą wiedzieć, że mają do czynienia z uczciwą osobą.

Kto co dla kogo robi? Lepiej jest dawać niż brać

Często kandydat beztrosko podaje litanię powodów, dla których stanowisko pasuje do jego ścieżki kariery, nie wspominając o umiejętnościach, spostrzeżeniach lub wizji, które może wnieść na to stanowisko. Dobrze jest omijać tę pułapkę. Często myśląc o stanowisku, zwłaszcza takim, które jest idealne dla naszych aspiracji zawodowych, myślimy o nim w kategoriach tego, co ma nam do zaoferowania. Twoja miłość do stanowiska nie powinna być jednak głównym tematem rozmowy kwalifikacyjnej. Od początku do końca uwaga powinna skupiać się na niezliczonych powodach, dla których będziesz niezastąpiony w firmie, gdy już znajdziesz się na takim stanowisku.

Znalezienie wspólnej płaszczyzny i więzi

+ Pracodawcy, będąc ludźmi, często zatrudniają kogoś, kogo lubią - kogoś, kto przypomina im o sobie w tym samym wieku lub kogoś, z kim są w jakikolwiek sposób związani - zamiast osoby, która najlepiej sprawdzi się w pracy. O wiele trudniej jest odrzucić przyjaciela do pracy, niż zlikwidować kogoś, do kogo nie masz żadnego szczególnego przeczucia. Więc spróbuj subtelnie i zręcznie, aby nawiązać kontakt z pracodawcą. Jeśli potrafisz odkryć, z jaką osobą masz do czynienia, jaka jest jej pasja, łatwiej będzie ci stać się kameleonem do tworzenia więzi. Pomóc może każde połączenie, które uda ci się znaleźć z tą osobą. Znajdź temat, taki jak wspólna alma mater lub zewnętrzne zainteresowanie, na którym możesz zbudować więź. Zrób, co możesz, aby ocenić osobę. Jeśli wspominają o hobby lub niedawnych wakacjach, okazuj im prawdziwe zainteresowanie. Jeśli uda ci się sprawić, że polubią cię jako osobę, a nie tylko sprawisz, że poczują się najlepszym kandydatem do tej pracy, wyświadczysz sobie ogromną przysługę.

Koniec biegu

Próba użycia humoru lub innych czułych metod w rozmowie kwalifikacyjnej jest ryzykowna, ale tak samo jest w przypadku większości przedsięwzięć biznesowych. Podobnie, bycie całkowicie prostolinijnym w wywiadzie wiąże się z ryzykiem, ale powiedzenie cesarzowi, że nie ma ubrania, może zrobić wrażenie na niektórych ankieterach. Wszyscy znamy przynajmniej jedną osobę, która ma talent do natychmiastowego nawiązywania kontaktów, jedną z tych, którzy nigdy nie spotykają nieznajomego. Ale umiejętności nawiązania z kimś natychmiastowej relacji można się nauczyć. Pomyśl o tych ludziach w swoim życiu, którzy mają talent do poznawania ludzi. Jakie są ich tajemnice? Jak oni to robią? Czy są w stanie wykazać się prawdziwym entuzjazmem, brakiem winy, która rozbraja ludzi? Chociaż próba przejęcia czyjejś osobowości podczas rozmowy kwalifikacyjnej może być niebezpieczna, spróbuj znaleźć sposoby na lepsze połączenie się z kimś. Poniżej znajduje się lista rzeczy, o których warto pamiętać, budując więź z osobą prowadzącą rozmowę kwalifikacyjną.

•  Słuchanie. Pamiętaj o swoich nauczycielach z podstawówki. "Nie tylko słuchaj. Pokaż, że słuchasz ". Pozwól ankieterowi zobaczyć Twoje zainteresowanie i entuzjazm. Skoncentruj się na tym, co mówią.
•  Czytaj je i płacz. Albo rozśmiesz ich. Spróbuj odkryć, co motywuje twoich ankieterów. Jaką osobę wyglądają? Jak udekorowane są ich biura? Poszukaj informacji na temat swojego ankietera. Dowiedz się, kim są i czym się zajmują poza pracą. Jakie są ich hobby i pasje? To niesamowite, jak bardzo nawet najbardziej powściągliwa osoba się otworzy, jeśli znajdziesz odpowiedni temat.
•  Jeśli próbują być zabawni, nie denerwuj się zbytnio, aby się śmiać.

Pytanie o pracę

Jeśli wiesz, że chcesz dostać tę pracę, nie bój się poinformować o tym osoby prowadzącej rozmowę kwalifikacyjną. Jeśli osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną wyczuje próżność, zaproponuje tę pracę komuś innemu. Chcą zatrudnić kogoś, kto chce tę pracę, a nie kogoś, kto niechętnie ją przyjmie. Wyraź zainteresowanie stanowiskiem i firmą.

Pytania, których można się spodziewać:

Poszukiwanie jakości
Ankieterzy nieuchronnie szukają idealnego kandydata. Aby zostać tym idealnym kandydatem, postaw się w umyśle ankietera. Przyjrzyj się sobie dobrze. Jak ta osoba wygląda? Jak ta osoba się ubiera i nosi? Jakie cechy wykazuje ten rozmówca w swoich odpowiedziach? Coraz częściej ankieterzy będą zadawać pytania behawioralne - pytania, które mają na celu zrozumienie cię przez pryzmat twoich przeszłych zachowań i osiągnięć.

Jeden fajny klient
Jeśli jesteś osobą, która może wkroczyć w samo serce walki z lodowatą wodą w żyłach, gdy biuro przypomina obóz Custera na Little Bighorn, to będziesz cennym atutem firmy. Z drugiej strony, jeśli czujesz się oszołomiony, gdy ktoś pyta o adres firmy, możesz być niebezpiecznym zagrożeniem, gdy zaczną latać kule i zostaną zabrane skalpy. Twój ankieter będzie więc obserwował Cię, aby zobaczyć, jak radzisz sobie ze stresem podczas rozmowy kwalifikacyjnej . Oto kilka pytań, na które powinieneś wiedzieć, jak odpowiedzieć, zanim usiądziesz na gorącym fotelu:

1. Jesteś w relacjach z klientami, a niezadowolony klient gorzko narzeka na produkt lub usługę. Jak radzisz sobie w tej sytuacji?
2. Otrzymałeś wiele zadań. Nie ma możliwości, aby je wszystkie ukończyć na czas. Co robisz?
3. Opisz niektóre sytuacje, które naprawdę Cię niepokoją.
4. Masz rację. Wiesz, że masz rację. A jednak wszyscy nie zgadzają się z tym, co mówisz. Jak na to reagujesz?
5. Jak dobrze radzisz sobie z presją w miejscu pracy? Jak bardzo tego chcesz i co zrobisz, aby to zdobyć?

Podczas rozmowy jedną z cech, których ankieter będzie niewątpliwie szukał - w twoich odpowiedziach, uścisku dłoni, wyglądzie i głosie - jest entuzjazm do branży, firmy i konkretnego wolnego miejsca pracy. Liczą na to, że wprowadzisz wstrząs świeżego entuzjazmu. W wywiadzie możesz wyrazić swoją energię i agresywność, ale prawdziwe podekscytowanie jest trudne do sfałszowania. Oto kilka pytań, które mają na celu zmierzenie prawdziwego poziomu Twojego entuzjazmu.

1. Jakie są Twoje najlepsze i najgorsze cechy i jak będą się one odnosić do stanowiska?
2. Co Cię interesuje w tym stanowisku, branży, organizacji?
3. Jakie są Twoje długoterminowe cele zawodowe?
4. Co Cię motywuje?
5. Jak ważne jest dla Ciebie wygrywanie?
6. Jaka jest najtrudniejsza rzecz, jaką kiedykolwiek musiałeś zrobić. Dlaczego?
7. Czy ktoś kiedykolwiek naprawdę cię popchnął? Jak odpowiedziałeś?
Gdzie byłeś i co zrobiłeś

To, co zrobiłeś w przeszłości, jest najlepszym wskaźnikiem tego, co będziesz w stanie zrobić w przyszłości. Jeśli potrafisz przedstawić się w wywiadzie jako osobę z serią przeszłych sukcesów, mówiąc szczerze anegdoty, w których wyłaniasz się jako bohater, jesteś na najlepszej drodze do zdobycia pracy. Pamiętaj jednak, że doświadczony ankieter będzie ci towarzyszył, tak jak twój nauczyciel pierwszej klasy, jeśli próbujesz go zasypać śniegiem. Oto kilka pytań, na które powinieneś wiedzieć, jak odpowiedzieć w kategorii wyniki osiągane w przeszłości:

1. Opisz swoje obowiązki na [tym konkretnym stanowisku].
2. Z których ze swoich dotychczasowych osiągnięć jesteś najbardziej dumny?
3. Jakie, opierając się na swoim doświadczeniu, uważasz za optymalne warunki pracy?
4. Jakie są najbardziej wartościowe wnioski wyciągnięte z poprzednich doświadczeń zawodowych?
5. Które z umiejętności, które zdobyłeś na stanowiskach wymienionych w swoim CV, najlepiej przełożą się na to stanowisko i dlaczego?
6. Jakie są Twoje długoterminowe cele w tej branży i w tej firmie?
7. Opisz problem, który napotkałeś na jednym ze swoich stanowisk pracy i jak sobie z nim poradziłeś.

Pisanie

Każdy doświadczony ankieter będzie szukał solidności, jeśli nie wprost elokwencji, w komunikacji pisemnej i ustnej. Twoje zdolności w zakresie komunikacji ustnej będą widoczne od momentu spotkania z osobą prowadzącą rozmowę kwalifikacyjną do czasu, gdy poprosisz go o przybycie. Twoje umiejętności pisania zostaną ocenione w CV i liście motywacyjnym, a czasami w formalnej próbce pisania. Te błędy w CV - błędna pisownia własnego nazwiska, brakująca kropka w adresie e-mail - będą oznaczać niebezpieczny brak dbałości o szczegóły i mogą być postrzegane przez potencjalnego pracodawcę jako wierzchołek góry lodowej. Jeśli ta osoba nie może zarządzać tymi drobnymi szczegółami, może pomyśleć, w jaki sposób będzie w stanie poradzić sobie z większymi wymaganiami tej pracy? Warto pamiętać, że komunikacja to nie tylko słowa. Wyraz twarzy, gesty, styl i czystość ubioru, ton głosu, postawa, zapach i fryzura wysyłają takie czy inne przesłanie do ankietera od momentu, gdy pewnie przechodzisz przez drzwi biura. Więc zastanów się nad tymi pytaniami.

1. Porównaj i porównaj swoje umiejętności komunikacji ustnej i pisemnej.
2. Jakie masz doświadczenia z wystąpieniami publicznymi? Jakie są Twoim zdaniem kluczowe cechy odnoszącego sukcesy mówcy publicznego?
3. Powiedzmy, że ktoś odmawia przyjęcia Twoich pomysłów lub waha się przed przyjęciem ich. Jak przekonasz tę osobę, że masz rację?
4. Jakie problemy miałeś z byłymi pracodawcami i współpracownikami i jak radziłeś sobie z takimi sytuacjami?
5. Opisz optymalne stosunki pracy między kierownikiem a jego pracownikami.
6. Co jest najbardziej niepokojące w pisaniu pracy naukowej lub wygłaszaniu przemówienia?
Poczucie odpowiedzialności

Twój ankieter będzie również szukał poczucia odpowiedzialności, chęci udźwignięcia ciężaru pracy. Będą również szczególnie wyczuleni na wszelkie oznaki, że możesz nie pozostać na danym stanowisku wystarczająco długo, aby warto było Cię zatrudnić i przeszkolić. Konsekwencją tego poczucia odpowiedzialności jest to, czy możesz samoczynnie wystartować. Pracodawcy poszukują samowystarczalnych pracowników - ludzi, którzy mogą dla nich produkować od samego początku. W przeszłości firmy interesowały się pracownikiem na całe życie. Zapraszali ludzi do owczarni, szkolili ich, pielęgnowali i tworzyli z nich projekty na całe życie. W dzisiejszym klimacie krótkoterminowych i zmieniających się stanowisk od pracowników na każdym szczeblu oczekuje się, że będą produkować, myśleć kreatywnie i podejmować decyzje dotyczące kierunku organizacji. Oto, w jaki sposób Twój ankieter spróbuje określić, czy masz właściwe nastawienie.

1. Opisz kilka sposobów, w jakie byłeś liderem.
2. Jakich kryteriów używasz przy podejmowaniu ważnych osobistych decyzji? Profesjonalne decyzje?
3. W jakich okolicznościach ludzie na tobie polegali?
4. Opisz największą porażkę, z którą miałeś do czynienia. Jaka była twoja odpowiedź?
5. Co do tej pory sprawiło Ci największą satysfakcję?
6. Czy wolisz mieć duży nadzór, czy dobrze pracujesz samodzielnie?

Jak myślisz

Ankieter będzie chciał zmierzyć, jak dobrze myślisz - jak myślisz, kropka. W jaki sposób twój mózg kanalizuje i przetwarza informacje - racjonalnie, twórczo, sporadycznie? Firmy cenią sobie umiejętność analitycznego myślenia. Wielu ludzi odnoszących największe sukcesy w biznesie przypisuje swój sukces temu, że wcześnie otoczyli się inteligentnymi ludźmi. Szereg pytań w wywiadzie da ci możliwość zademonstrowania, w jaki sposób twój umysł gromadzi, sortuje, archiwizuje i odrzuca informacje. Czasami najlepszą rzeczą do zrobienia w obliczu trudnego pytania jest wzięcie głębokiego oddechu lub poproszenie o chwilę na zastanowienie się, zamiast rzucać się w pospieszną, niejasną odpowiedź. Zwłaszcza jeśli twoja odpowiedź zostanie dobrze przemyślana, ankieter uszanuje twoją decyzję o dokładniejszym przemyśleniu jej. Oprócz tego, że jest niezbędnym atrybutem w pracy, posiadanie racjonalnego procesu myślowego może być ogromnym atutem, jeśli chodzi o znalezienie pracy. Jeśli możesz zaoferować nienagannie uzasadnioną, hermetyczną sprawę, to dlaczego powinieneś dostać pracę, ankieter, mając trudności z jej odrzuceniem, może po prostu się poddać i zatrudnić.

1. Opisz najbardziej kreatywne rzeczy, które zrobiłeś w przeszłości. W Twoim życiu osobistym.
2. Gdybyś kogoś zatrudniał, jakie atrybuty określiłbyś jako najbardziej pożądane i dlaczego?
3. Jakich kryteriów użyłeś, aby określić swoją ścieżkę kariery?
4. Gdybyśmy mogli stworzyć dla Ciebie idealną pracę w tej organizacji, jakie byłyby niektóre z głównych cech tej pracy?
5. Jakich kryteriów użyłbyś do określenia sukcesu? Jak firma powinna decydować o sukcesie?
6. Opisz swoje najbardziej rygorystyczne wyzwanie intelektualne do tej pory.

Umiejętność formułowania skutecznych planów

Efektywne planowanie ma kluczowe znaczenie w większości prac. Aby pokazać, że rozumiesz znaczenie planowania i organizacji, omów przeszłe doświadczenia, kładąc szczególny nacisk na sposób, w jaki zorganizowałeś swoje podejście do konkretnego problemu. Ankieter chce sprawdzić Twoją zdolność do rozpoznania i analizy problemu oraz do obejścia lub rozwiązania tego problemu. Podobnie jak w przypadku pytań dotyczących procesu myślowego, pytania te są często bardziej związane z odkryciem, czy zdajesz sobie sprawę z wartości organizowania swoich planów, niż z treścią odpowiedzi. Niektóre potencjalne pytania dotyczące planowania:

1. Jaka jest różnica między zorganizowanym a niezorganizowanym biurem?
2. Jak zamierzasz rozwijać się w tej branży?
3. Jakie są Twoje długoterminowe cele zawodowe? Jakie są Twoje długo- i krótkoterminowe plany ich osiągnięcia?
4. Gdybyś tu kierował, jaki byłby Twój długoterminowy plan dla organizacji?
5. Co oznacza dla ciebie słowo "wizja"?

Organizacja i dbałość o szczegóły

Aby planować przyszłość, musisz być na tyle zorganizowany, aby panować nad obecną sytuacją. W przypadku rozmowy kwalifikacyjnej zdolność organizacyjna może wynikać ze sposobu ubierania się, pielęgnacji i posługiwania się dokumentami, które przynosisz ze sobą. (Nawet coś malutkiego, jak zapomnienie o notatniku i konieczność poproszenia ankietera o papier notatkowy, może nieuczciwie przypisać ci lenistwo). Można to również wykazać w sposobie, w jaki starannie układasz swoje odpowiedzi, ujawniając swoją ostrożność w przetwarzaniu opisując przeszłe doświadczenia. Opanowanie nawet najmniejszych szczegółów jest kluczową częścią każdej pracy. Jeśli dana osoba nie jest w stanie opanować mniejszych szczegółów, bez względu na stanowisko, będzie miała problemy z awansem w branży. Jak już wspomniano, twoje CV i list motywacyjny to dobre miejsca, aby zacząć demonstrować dbałość o szczegóły. Nie ma powodu, dla którego te dokumenty nie miałyby być doskonałe. Nie chcesz, aby Twoja kariera została wstrzymana, ponieważ potknąłeś się o błąd ortograficzny w liście motywacyjnym.

1. Jak ważne są dla Ciebie szczegóły? Dlaczego lub dlaczego nie?
2. Co dla ciebie oznacza bycie zorganizowanym?
3. Jak myślisz, jaką rolę odgrywa lub powinna odgrywać organizacja na tym stanowisku?
4. Jak ważna była organizacja na Twoich wcześniejszych stanowiskach?
5. Czy z natury jesteś osobą zorganizowaną? Jeśli nie, jakie kroki podejmujesz, aby się zorganizować?

Elastyczność

Rozciąganie. Wielu pracodawców chce zatrudniać osoby, które mogą nosić wiele czapek lub które są podatne na pracę w nietypowych godzinach w ramach szerokiego zakresu umów dotyczących wynagrodzenia. Zazwyczaj dobrym pomysłem jest wykazanie się elastycznością podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Pracodawca może nie być do końca pewien, w jaki sposób chce Cię wykorzystać, więc jeśli jesteś zbyt sztywny w swoich parametrach pracy, istnieje szansa, że możesz po prostu usunąć się z każdej pracy. Ale jest różnica między elastycznością a łatwowiernością. Nie udzielaj żadnych stanowczych odpowiedzi w sytuacji rozmowy kwalifikacyjnej, jeśli chodzi o wynagrodzenie lub godziny. Zwykle najlepiej jest powiedzieć, że rozważysz wszystko, co oferują, chyba że jest to całkowicie wykluczone. Takie podejście da ci trochę czasu i dystansu, by spokojniej przemyśleć pojawiające się liczby. "Do negocjacji" jest szczególnie dobrym słowem w odniesieniu do wynagrodzenia i godzin pracy, ponieważ nie mówi im, że nie ma to dla Ciebie żadnego znaczenia, ani nie określa konkretnych liczb, które mogą kogoś odstraszyć. Równie ważne jest wykazanie się elastycznością w zakresie rodzaju wykonywanej pracy. Na początku podejmij tyle zadań i projektów, ile mogą zlecić Ci pracodawcy. Im więcej wiesz, jak to zrobić, tym cenniejszy będziesz na obecnych i przyszłych stanowiskach. Szczególnie podczas rozmowy warto dać im do zrozumienia, że jesteś otwarty na wiele nowych doświadczeń.

1. Czy masz problem z wykonywaniem wielu zadań?
2. Ile chcesz zarabiać?
3. Czasami pomagamy ludziom w [Oddziale X]. Jak byś się czuł, kończąc inne projekty tam, oprócz tych tutaj?
4. Co myślisz o okazjonalnej pracy w nadgodzinach?
5. Jaki byłby Twój optymalny harmonogram?
6. Co myślisz o noszeniu tego kostiumu klauna?

Umiejętności ludzi

Wywiad ze swej natury pokazuje, jak dana osoba wchodzi w interakcje z innymi. W niektórych zawodach ta umiejętność odgrywa znacznie większą rolę niż w innych. Jeśli stanowisko wymaga pracy ze zlewkami jadu grzechotnika w pozbawionym telefonu magazynie głęboko na pustyni Mojave, umiejętności interpersonalne mogą nie mieć znaczenia. Z drugiej strony, jeśli stanowisko obejmuje sprzedaż jadu grzechotnika do celów farmaceutycznych lub pracę w biurze obsługi klienta Rattlesnake Venom Inc., umiejętności interpersonalne będą miały ogromne znaczenie. Umiejętność nawiązywania długoterminowych, opartych na zaufaniu relacji z klientami buduje i utrzymuje sukces. Twoja umiejętność radzenia sobie z ludźmi w najlepszym interesie firmy, w tym z ludźmi, z którymi nikt inny nie chce mieć do czynienia, może być pożądaną cechą.

1. Co najbardziej lubisz w pracy z innymi? Co najmniej?
2. Klient dzwoni w celu reklamacji towaru, żądając rabatu. Podejrzewasz, że nie mówią prawdy. Co robisz?
3. Co dla Ciebie oznacza słowo "służba"?
4. Co chcesz zrobić, aby uszczęśliwić klienta? Gdzie wyznaczasz granicę?
5. Opisz niektóre ze swoich strategii radzenia sobie z trudnymi ludźmi.

Etyka pracy

Niezbędna jest umiejętność podchodzenia do pracy i kontynuowania pracy przez cały dzień, tydzień po tygodniu. Nawet z naciskiem na wydajność, automatyzację, komputery i setki innych skrótów, nadal nie ma substytutu dla Johna Henry'ego w pracy, kogoś, kto dokończy pracę, nawet jeśli będzie się pocił, robiąc to. Oto kilka pytań, które decydują o tym, jak ciężko pracujesz.

1. Jak się czujesz, jeśli nie możesz skończyć pracy?
2. Jaka była najtrudniejsza rzecz, jaką kiedykolwiek musiałeś zrobić w swoim życiu?
3. Co oznacza dla Ciebie ciężka praca?
4. Opisz sytuację, w której ciężko pracowałeś, aby osiągnąć cel w miejscu pracy.
5. Umieść ciężką pracę w hierarchii cech niezbędnych do wykonywania dobrej pracy.

Wygraj jeden dla The Gipper

Jesteś członkiem drużyny? Praca zespołowa to popularne hasło wśród specjalistów HR. Ta cecha, ukochana przez wielu trenerów szkół średnich, jest również ulubioną cechą większości pracodawców. Ponieważ wielu menedżerów, szczególnie na stanowiskach sprzedażowych, lubi postrzegać siebie jako trenerów i używać przemówień motywacyjnych podobnych do tych, które można usłyszeć w szatni piłkarskiej, warto być świadomym koncepcji gracza zespołowego, gdy wchodzisz do biura, aby twój wywiad. Czy jesteś gotów poświęcić część własnych potrzeb, pragnień, wolnego czasu i chwały dla większego dobra zespołu? Bycie graczem zespołowym, zwłaszcza na stanowiskach początkujących, oznacza wykonywanie brudnej roboty, podczas gdy ktoś inny zdobywa chwałę. Ale oznacza to również, że nie będziesz dźwigać na siebie więcej ciężaru, niż jesteś w stanie udźwignąć. Oznacza to równą dystrybucję pracy i wynikającego z niej kredytu i majątku.

1. Jak dobrze współpracujesz z innymi?
2. Opisz sytuację, w której poświęciłeś swoje najpilniejsze potrzeby dla większego dobra zespołu.
3. Czy brałeś udział w jakichkolwiek zajęciach zespołowych? Czym one były i czego się od nich nauczyłeś?
4. Jak ważne jest dla Ciebie uznanie?
5. Co oznaczają dla Ciebie słowa "gracz zespołowy"?

Dyskrecja

Osoba przeprowadzająca rozmowę będzie chciała upewnić się, że jesteś godny zaufania, przekazując delikatne informacje. Wszystkie firmy mają tajemnice handlowe, ale niektóre są bardziej tajne niż inne. Dopóki nie będziesz gawędzić o wewnętrznych tajemnicach swojego byłego pracodawcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej, wszystko powinno być w porządku.

1. Czy potrafisz dotrzymać tajemnicy?
2. Czy kiedykolwiek powierzono Ci poufne informacje? Opisz okoliczności.
3. Opisz sytuację, w której byłeś lojalny wobec kogoś, mimo że było to trudne?
4. Co sprawiłoby, że powiedziałbyś komuś sekrety tej firmy?

Nielegalne pytania

Ankieterom przysługuje prawny zakaz zadawania pytań dotyczących religii, koloru skóry, rasy, pochodzenia narodowego, stanu cywilnego, płci, orientacji seksualnej, ustaleń dotyczących opieki nad dziećmi lub innych planów rodzinnych. Przepisy federalne i stanowe, takie jak ustawa o niepełnosprawności Amerykanów (ADA), ustawa o dyskryminacji kobiet w ciąży i ustawa o prawach obywatelskich z 1964 r. (Tytuł VII), która została zmieniona w 1991 r., Pozwalają uniknąć omawiania tych informacji. Pytania zadawane przez ankieterów powinny skupiać się wyłącznie na stanowisku oraz Twoim doświadczeniu i kwalifikacjach. Nie musisz ujawniać żadnych prywatnych informacji, które nie są związane z twoją zdolnością do wykonywania pracy. Twój ankieter może nie zdawać sobie sprawy, że zadaje nielegalne pytanie. Jeśli więc zadają tego rodzaju pytanie, powinieneś podjąć decyzję dotyczącą ich zamiarów i tego, czy chcesz na nie odpowiedzieć. W niektórych przypadkach pytanie może być na tyle nieszkodliwe, że będziesz czuć się komfortowo, odpowiadając na nie. Jeśli nie chcesz rozmawiać o czymś, co obawiasz się, że może zostać bezprawnie wykorzystane przeciwko tobie, powinieneś taktownie powiedzieć, że pytanie nie dotyczy twoich zdolności do wykonywania pracy, umiejętności, które obejmują x, y i z.

Łamigłówki

Wiele firm, takich jak firmy zajmujące się zaawansowanymi technologiami i firmy zajmujące się bankowością inwestycyjną, daje kandydatom łamigłówki do oceny ich zdolności analitycznych i kreatywnych. W końcu każdy może wymyślić gotową odpowiedź, aby pokazać swoje umiejętności przywódcze i zarządcze - ale mniej osób może szybko wymyślić trzy solidne powody, dla których pokrywa włazu jest okrągła. Niezależnie od tego, czy ubiegasz się o stanowisko techniczne, finansowe czy marketingowe, spodziewaj się kilku z tych piękności. Kreatywność, elastyczność umysłowa i szybkość mają ogromne znaczenie dla firm zajmujących się zaawansowanymi technologiami, a jednym z niezawodnych sposobów sprawdzenia tych cech są te nieco nietypowe pytania. Jeśli wystawisz jednego z tych łamigłówek, ankieter może wyznaczyć Ci limit czasowy. Nie denerwuj się. Po prostu spróbuj przemyśleć pytanie pod każdym możliwym kątem. Większość pytań wymaga albo logiki, tego wiecznie popularnego myślenia "nieszablonowego", albo obu.

1. Firma posiada dziesięć maszyn, które produkują złote monety. Jedna z maszyn produkuje monety o gramaturze. Po czym poznać, która maszyna produkuje wadliwe monety przy tylko jednym ważeniu?
Przemyśl to wszystko - jasne jest, że każda maszyna będzie musiała wyprodukować próbkę monety lub monet i musisz zważyć wszystkie te monety razem. Jak możesz w jakiś sposób wskazać, które monety pochodzą z której maszyny? Najlepszym sposobem na to jest ustawienie liczby monet w każdej maszynie, tak aby maszyna 1 wyprodukowała jedną monetę, maszyna 2 - dwie i tak dalej. Weź wszystkie monety, zważ je razem i rozważ ich wagę w stosunku do całkowitego ciężaru teoretycznego. Jeśli na przykład brakuje ci czterech gramów, będziesz wiedział, że maszyna 4 jest uszkodzona.

2. Zaprojektuj idealny budzik.
Odpuść! I spróbuj odnieść swoją odpowiedź do stanowiska, o które się ubiegasz. Jeśli masz ochotę na stanowisko techniczne lub inżynieryjne, porozmawiaj o tym, jak zaprojektować lub zaprogramować zegar. Jeśli bierzesz udział w wywiadzie marketingowym, porozmawiaj o tym, jak będziesz promować jego funkcje. Każdy działający w finansach korporacji powinien spróbować dowiedzieć się, ile może kosztować wyprodukowanie tego wyidealizowanego zegara. (Nie bój się też być kreatywnym, a nawet trochę głupawym - jednocześnie nie sugeruj, że masz problem z dostaniem się rano do pracy!)

3. Jakie jest Twoje hobby? Jaki rodzaj produktu, którego dzisiaj nie ma, Twoim zdaniem byłby najbardziej przydatny w Twoim hobby?
Kreatywność i entuzjazm są wysoko cenione w firmach technologicznych u wszystkich pracowników. Twoja zdolność do wymyślania nowych produktów będzie premią w branży, która zawsze wytwarza nowe rzeczy.

Pytanie o pzypadek

Pytania przypadków są najczęściej używane w wywiadach konsultingowych, ale używają ich również inne branże. Firmy poszukujące zdolności analitycznych i opanowania mogą zadawać te pytania. Pytania dotyczące przypadków będą się różnić pod względem zakresu lub specyfiki - niektóre mogą być bardziej ukierunkowane na ustalenie, w jaki sposób wnioskodawca formułuje długoterminową strategię, podczas gdy inne będą wymagać od kandydatów wykonania określonych zadań, takich jak promocje cenowe produktu. Często udzielenie odpowiedzi zajmuje od pół godziny do godziny.

Przykładowy przypadek:

Wprowadzenie marki: gdybyśmy chcieli wprowadzić środek do czyszczenia dywanów do naszej linii produktów, jak zabrałbyś się do opracowania biznesplanu? Wprowadzenie marki jest częstym pytaniem dotyczącym zarządzania marką. Podobnie jak w przypadku konsultacji z pytaniami dotyczącymi przypadków, ankieterzy są zainteresowani tym, jakie rodzaje pytań zadajesz, jak postępujesz zgodnie z przyjętymi założeniami i jak rozumiesz presję rynkową. Jeśli rozmówca ma doświadczenie w branży, może faktycznie wykorzystać liczby lub informacje zdobyte podczas wcześniejszego doświadczenia, chociaż ma to ograniczone znaczenie. Ankieterzy mogą być mile zaskoczeni, jeśli znasz wielkość rynku środków do czyszczenia dywanów lub charakterystykę głównych konkurentów - ale z pewnością nie oczekują dokładnych informacji. Ważną rzeczą, podobnie jak przy konsultowaniu pytań dotyczących przypadku, jest głośne myślenie. "Pierwszą rzeczą, którą byś zrobił, to werbalizować swój proces myślowy tak bardzo, jak to możliwe" - radzi jeden z doświadczonych menedżerów ds. Marketingu. "Wyraź, co myślisz o rynku". Logicznym miejscem do rozpoczęcia tego konkretnego pytania byłby rynek środków do czyszczenia dywanów i jego przyszłość. Jak duży jest obecnie rynek środków do czyszczenia dywanów? Czy spodziewany jest wzrost w ciągu najbliższych kilku lat? Jacy są główni potencjalni konkurenci? Po jakich trajektoriach te firmy wychodzą z tego rynku, czy planują ekspansję? Czy na rynku środków do czyszczenia dywanów pojawiło się wiele nowych produktów? przez inne firmy i czy są bardziej wyczekiwani? Wreszcie, gdzie jest sprzedawany środek do czyszczenia dywanów - w sklepach spożywczych, w sklepach z artykułami żelaznymi, w sklepach ogólnospożywczych - i jak? Czy to kupowanie pod wpływem impulsu? Czy jest kupowany w nagłych wypadkach? Czy bezpiecznie spoczywa na listach zakupów? Kandydaci powinni następnie zwrócić uwagę na mocne i słabe strony firmy na rynku środków do czyszczenia dywanów. Czy firma produkuje podobne produkty, a zatem posiada zaplecze badawczo-rozwojowe? Czy firma posiada sieć dystrybucji? Czy firma ma dodatkowy kapitał, który może zainwestować w wprowadzenie produktu na rynek? Czy firma ma silną markę na podobnym rynku (np. Środek do czyszczenia pryszniców), która może przynieść synergiczne korzyści w promocji? Pamiętaj, aby zidentyfikować również słabości firmy. Być może firma sprzedaje głównie nastolatkom, zwykle nie jest to duży rynek środków do czyszczenia dywanów. Sumienny marketer rozważy również szersze kwestie. Jedną z głównych kategorii są preferencje konsumentów. Czy właściciele domów wybierają teraz drewniane podłogi i rzucają dywanami zamiast wykładziną? Jak radzą sobie profesjonalne usługi czyszczenia dywanów? Czy istnieją trendy w wykładzinach, które wpływają na czystszy biznes (być może łatwe do czyszczenia dywany zmniejszają zapotrzebowanie na środki czyszczące)? Innym poważnym problemem dla marketerów są trendy demograficzne. Czy rynki zagraniczne zaczynają zużywać więcej środków do czyszczenia dywanów? Czy istnieje populacja, która wkrótce będzie użytkownikiem środków do czyszczenia dywanów lub wkrótce przestanie używać tego produktu? Chociaż kwestie prawne i regulacyjne mogą być mniej ważne dla rynku środków do czyszczenia dywanów niż, powiedzmy, dla przemysłu farmaceutycznego, zawsze są brane pod uwagę. Czy środki do czyszczenia dywanów w aerozolu nie są już wykonalne ze względu na przepisy dotyczące ochrony środowiska? Czy na niektórych rynkach międzynarodowych obowiązują przepisy handlowe, które kolidują ze sprzedażą środka do czyszczenia dywanów? Dokonując założeń, wypowiadaj hipotezy. Na przykład wiemy, że populacja amerykańska się starzeje, ale wiemy również, że wraz ze starzeniem się populacji amerykańskiej wiele osób starszych porzuca swoje duże domy i przenosi się do mieszkań lub nawet ośrodków dla seniorów. Weź pod uwagę te czynniki, powiedz swoim ankieterom, co Twoim zdaniem te trendy oznaczają dla rynku i uwzględnij to w swoim ogólnym myśleniu strategicznym. Podkreśl, że wiesz, że możesz się mylić, i że jeśli badania rynkowe wykażą inaczej, Twoje decyzje i strategia odpowiednio się zmienią. "Chcesz to wziąć i iść za tym" - mówi jeden z menedżerów ds. Marketingu, który pracował dla kilku dużych firm. "Jeśli chcesz coś założyć, to w porządku". Po zebraniu informacji o sytuacji w sposób satysfakcjonujący określ swoje cele. Ponieważ trendy konsumenckie są zmienne, a innowacje technologiczne mogą szybko przekształcić branżę, strategia marki nie powinna sięgać zbyt daleko w przyszłość. Zaproponowanie gigantycznego kosztownego planu w branży high-tech, który może się zepsuć po ośmiu latach, jest najszybszym sposobem na dyskwalifikację z pozycji marki. Plan pięcioletni to dobry, bezpieczny sposób na zniweczenie potrzeby długoterminowej strategii z pułapkami, które przewidują przyszłą strategię nieuchronnie.

Osoby prowadzące rozmowę kwalifikacyjną mogą przedstawić Ci cele na początku sprawy. Jeśli nie, zapytaj. Jeśli nie zaproponowano żadnych celów, skieruj swoje myślenie na trzy główne obszary: wzrost udziału w rynku, wyniki finansowe i tożsamość marki. Twój względny nacisk na każdą z nich będzie oczywiście zależał od informacji, które zdobyłeś wcześniej. Jeśli na przykład firma ma duży kapitał, a kategoria środków do czyszczenia dywanów obiecuje silny wzrost, Twoim celem będzie prawdopodobnie zwiększenie udziału w rynku kosztem zysków. Jeśli spodziewana jest zmiana demograficzna konsumentów Twojego produktu (na przykład GenXers ewoluują w ważny rynek środków do czyszczenia dywanów), możesz skoncentrować się na zdefiniowaniu lub przedefiniowaniu wizerunku marki.

Ocena szacunkowa

Firmy, które wymagają bardziej technicznych, matematycznych umiejętności, mogą poprosić o oszacowanie, które wymaga odpowiedzi na pytanie typu "Ilu fryzjerów jest w Chicago?" Nikt nie oczekuje, że właściwie odpowiesz na to pytanie; ankieter próbuje sprawdzić, czy potrafisz myśleć logicznie i matematycznie. Przykładowe oszacowanie:

Ile galonów białej farby do wnętrz sprzedaje się w USA każdego roku? PODEJŚCIE "ZACZNIJ NA DUŻO": jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zacznij od podstawowego założenia, że w Stanach Zjednoczonych jest 270 milionów ludzi (lub 25 milionów firm, w zależności od pytania). Jeśli w Stanach Zjednoczonych jest 270 milionów ludzi, być może połowa z nich mieszka w domach (czyli 135 milionów ludzi). Średnia wielkość rodziny wynosi około 3, więc w Stanach Zjednoczonych będzie 45 milionów domów. Dodajmy kolejne 10 procent do drugich domów i domów wykorzystywanych do innych celów niż mieszkalne. Więc jest około 50 milionów domów. Jeśli domy maluje się średnio co 10 lat (zauważ, jak zręcznie ułatwiamy pracę z taką liczbą), to każdego roku maluje się 5 milionów domów. Zakładając, że jeden galon farby pokrywa 100 stóp kwadratowych ściany, a przeciętny dom ma 2000 stóp kwadratowych ściany do pokrycia, wówczas każdy dom potrzebuje 20 galonów farby. Tak więc rocznie sprzedaje się 100 milionów galonów farby (5 milionów domów x 20 galonów). (Uwaga: jeśli chcesz być fantazyjny, możesz zapytać ankietera, czy powinieneś uwzględnić również ściany wewnętrzne!). Jeśli 80 procent wszystkich domów jest białych, to każdego roku sprzedaje się 80 milionów galonów białej farby do domów. (Nie zapominaj o ostatnim kroku!) PODEJŚCIE "ZACZNIJ NA MAŁEJ": Możesz także zacząć od małego i zająć 27-tysięczne miasto (około jednej dziesięciotysięcznej populacji). Jeśli przyjmiemy to samo założenie, że połowa miasta mieszka w trzyosobowych domach, to jest 4500 domów plus kolejne 10 procent, to jest naprawdę 5000 domów, o które trzeba się martwić. Malowane co 10 lat, każdego roku maluje się 500 domów. Jeśli każdy dom ma ścianę o powierzchni 2000 stóp kwadratowych, a każdy galon farby pokrywa 100 stóp kwadratowych, to każdy dom potrzebuje 20 galonów - a zatem każdego roku w typowym mieście sprzedaje się 10000 galonów farby do wnętrz. Być może 8000 z nich jest białych. Pomnóż przez 10 000 - masz 80 milionów galonów. Osoba prowadząca rozmowę kwalifikacyjną może następnie zapytać, w jaki sposób faktycznie uzyskałbyś ten numer podczas pracy, jeśli to konieczne. Użyj swojej kreatywności - skontaktowanie się z głównymi producentami farb byłoby rozsądne, zadzwonienie do działu statystyk HUD może pomóc, a nawet przeprowadzenie małej próbki drugiego obliczenia w kilku reprezentatywnych miastach jest możliwe.

Twoja kolej: co chcesz wiedzieć?

Po zakończeniu znacznej części wywiadu, osoba przeprowadzająca rozmowę zazwyczaj daje Ci możliwość zadania pytań. Nie relaksuj się. Brak pytań merytorycznych sprawi, że będziesz wydawać się niezainteresowany i postawisz pytania o to, ile pochłonąłeś, kiedy ankieter mówił o firmie i dostępnym stanowisku. Przed przystąpieniem do rozmowy warto przygotować trzy lub cztery pytania. W ten sposób będziesz miał coś do powiedzenia na wypadek, gdyby zagrażała niezręczna cisza. A te pytania, ponieważ przygotowałeś je wcześniej, będą odzwierciedlać wszelkie twoje poważne obawy. Ale upewnij się, że Twoje wcześniej zaplanowane pytania nie obejmują czegoś, co zostało omówione. Kiedy ankieter mówi, spróbuj pomyśleć o pytaniach na podstawie jego wypowiedzi. Następnie, kiedy nadejdzie czas, aby zadać pytanie, powtórz to, co powiedział ankieter jako wprowadzenie do pytania. To dowodzi, że słuchałeś. Na przykład: "Powiedziałeś, że sprzedaż spada w sierpniu i wrześniu. Czy udało Ci się odkryć, dlaczego? " Zapytania wywołane prawdziwym zainteresowaniem przeważają nad wszystkimi obowiązkowymi. Kilka inteligentnych pytań pozostawi ankietera z dużym wrażeniem Twojej inteligencji i dalszego zainteresowania pracą. Zestaw pytań do zadawania:

1. Jak łatwo ludzie przechodzą z tego stanowiska? Gdzie oni stąd idą?
2. Jaki rodzaj występu zasługiwałby na podwyżkę lub awans?
3. Czy jest to dobra pozycja do poznania tej branży?
4. Co uważasz za jedną z największych wad tego stanowiska?
5. Jak często 40-godzinny tydzień zamienia się w 50- lub 60-godzinny tydzień?
6. Gdzie usiądę?
7. Co według Ciebie jest najbardziej satysfakcjonującą cechą tej pracy?
8. Kto byłby moimi bezpośrednimi przełożonymi?
9. Kim byliby pozostali członkowie mojego zespołu?
10. Jak widzisz przyszłość tej firmy?
11. Jakie są bezpośrednie cele rynkowe tej firmy?
12. Jakie są Twoje ulubione rzeczy w pracy tutaj? Czy są jakieś wady?
13. Czy oferujecie świadczenia lub opcje na akcje?
14. Dlaczego to stanowisko zostało udostępnione (lub stworzone) i w jakich okolicznościach może zostać rozwiązane?
15. Gdybyś miał zrobić wykres kołowy przedstawiający pracę w tej pozycji, jak by to wyglądało?

Dogrywka

Kiedy rozmowa dobiegnie końca, opuść budynek tak wdzięcznie, jak wszedłeś, upewniając się, że jesteś tak serdeczny dla ludzi wychodzących, jak wchodziłeś. Podczas dekompresji poświęć trochę czasu na przejrzenie wywiadu, gdy jest jeszcze świeży w twoim umysł. Zadaj sobie pytanie: jak mogłeś lepiej odpowiedzieć na pytania? Gdzie ci się udało? Gdzie się nie udało? Co zrobisz inaczej następnym razem? Oceniając rozmowę kwalifikacyjną, nie pozwól, aby fakt, że nie czułeś więzi z osobą prowadzącą rozmowę kwalifikacyjną, odstraszy Cię od dobrej pracy. Na koniec zastanów się, czego się dowiedziałeś o firmie i czy, biorąc pod uwagę wszystkie kwestie, będzie to dla Ciebie dobre miejsce. List z podziękowaniem jest niezbędny. Otrzymaj pocztą dzień po rozmowie kwalifikacyjnej. Jeśli rywalizacja między tobą a innym kandydatem jest intensywna, podziękowanie może być dodatkowym wysiłkiem, który doprowadzi cię do zwycięstwa. Unikaj przesady i nadmiernego entuzjazmu. Notatka powinna być serdeczna i zwięzła. Podziękuj rozmówcy za zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Powiedz ankieterowi, że rozmowa z nim była przyjemnością. Następnie wspomnij o czymś, czego nauczyłeś się podczas rozmowy kwalifikacyjnej i zapewnij, że nadal jesteś zainteresowany tym stanowiskiem - to znaczy, jeśli nadal jesteś zainteresowany. W niektórych przypadkach połączenia kontrolne mogą również zapewnić dodatkowy nacisk na ścianę pracy. Ale dobrze jest ocenić sytuację, zanim zadzwonisz. Telefonowanie może sprawić, że będziesz wyglądać na zbyt chętnego, a jeśli przesadzisz, może zniechęcić potencjalnych pracodawców. Po rozmowie kwalifikacyjnej w dużej i ruchliwej firmie wraz z kilkoma innymi kandydatami prawdopodobnie lepiej po prostu wysłać wiadomość i poczekać na odpowiedź. Dopóki potencjalni pracodawcy nie podejmą decyzji, wszystko, co im powiesz, może zostać użyte przeciwko tobie w czasie podejmowania decyzji. Z tego powodu zarówno telefony, jak i listy należy traktować jako przedłużenie rozmowy. Ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, jest niezdarna kolejna rozmowa, która zrobi o Tobie pozytywne wrażenie. Ale dobrze umiejscowiony telefon lub list uzupełniający może dać ci okazję do wyrażenia pomysłu, o którym nie wspomniałeś podczas rozmowy kwalifikacyjnej, umiejscowienia swojego nazwiska w ich pamięci, wykazania się wytrwałością i oddzielenia się od większości kandydatów, którzy nie kontynuuj. Listy z podziękowaniami przesłane pocztą elektroniczną, jeśli są dobrze napisane, są całkowicie akceptowalne we wszystkich, z wyjątkiem najbardziej konserwatywnych zawodów.



Powrót